→ Refiner | Online Mentaltræning Til Sportsudøvere. Start i dag!

Bang for your buck

Stor gevinst, lidt arbejde.

Mentaltræning er ikke for alle. På samme måde som fysisk træning ikke er for alle. Måske du er vild med mentaltræning og virkelig har lyst til at fordybe dig i, hvordan du kan forbedre dine færdigheder og hvordan du kan få et mentalt forspring ift. konkurrenterne. 

Hvis det er dig, så er dette indlæg formentlig ikke så spændende. 

Hvis du derimod synes mentaltræning er interessant, men ikke har lyst til at bruge så meget tid på forberedelse, evaluering, meditation og målsætning, så er det her blogindlæg præcis, hvad du leder efter. Her vil vi nemlig komme med vores bud på, hvordan du nemmest og mest effektivt, kan få en gevinst ved at arbejde med det mentale.

Mere arbejde giver ofte bedre resultater, meeen..

Du behøver ikke nødvendigvis at forberede dig til hver træning, at lave refleksionsøvelser, at evaluerer på din udvikling og at lave fokuseringsøvelser eller mindfulness imellem dine træningspas. Det vil formentligt være en fordel, ligesom det er en fordel at tracke workload, justere et træningsprogram løbende og gøre alle de små ting, hvis du gerne vil opnå den bedst mulige fysiske form. 

Men er det nødvendigt, for at få nogen som helst form for gevinst? Langt fra.

Så hvor skal vi fokusere, hvis vi gerne vil have mest mulig bang for vores buck?

I Refiner er vi store fortalere for anvendelsen af fokuspunkter i træning- og kampsituationer. Årsagen til det er, at fokuspunkter er med til at gøre os mere bevidste om vores handlinger og adfærdsmønstre. Derudover gør fokuspunkter det også nemmere for os at ændre vores vaner på banen, og de beslutning vi aktivt træffer. 

Det er derfor især en fordel at bruge fokuspunkter, hvis nogle af de beslutninger, vi træffer, ikke er de mest hensigtsmæssige for vores udvikling og/eller præstation. Og sådan nogle beslutninger er der typisk masser af.

Hvad skal vi først?

Før vi kan arbejde med fokuspunkter, blive vi dog nødt til at være opmærksomme på et adfærdsmønster, som vi ikke synes er hensigtsmæssigt. Sorry, men du bliver nødt til at tænke. Bare lige en lille smule. 

Prøv at besvare følgende spørgsmål: Hvad gør du ofte på banen, som ikke har en positiv indvirken på din udvikling eller præstation?

For mig personligt, kunne et eksempel være: Jeg har en tendens til at ‘give op’, eller måske mere præcist at ‘gøre mindre end jeg egentligt kan’ i forsvar, når en holdkammerat laver en fejl eller ikke gør, som vi har aftalt.

Det har tit den konsekvens, at jeg stopper med at kæmpe, hvilket har den yderligere konsekvens, at selv hvis min holdkammerats fejl ikke resulterer i, at de andre scorer, så vil min mangel på at give 100%, ofte gøre det. Her snakker jeg om sporten basketball.

Hvad er en tendens hos dig?

Når du er kommet frem til noget – en ting som du selvfølgelig også kunne tænke dig at blive bedre til, så er du kommet et godt stykke. Det næste du så skal forholde dig til er selvfølgelig, hvad du ønsker at erstatte denne tendens med. Hvilken handling skal du foretage dig i stedet for ‘at give op’ eller ‘at kæmpe mindre’? – Altså handlingen fra mit eksempel.

I mit tilfælde kunne det være at kæmpe endnu hårdere. Så når jeg ser en holdkammerat lave en fejl, kæmper jeg endnu hårdere for at gøre op for fejlen. 

Du skal gøre det samme ift. dig selv og din tendens. Når du har gjort det, så har du faktisk lavet et fokuspunkt, som du skal øve dig på. I mit tilfælde er det at ‘kæmpe hårdt’. Specielt når en holdkammerat laver en fejl. Det er netop i de situationer, hvor jeg virkelig får mulighed for at øve mig i at kæmpe hårdt. Og herefter gælder det netop om det – at øve sig på at blive bedre til sit fokuspunkt. Ligesom når man skal øve andre ting, som man gerne vil være god til, skal man træne det.

Det gør du ved at få det i spil i dine træninger og kampe. Hvordan det kan gøres er for omfattende at dække i denne blog. Ja, man kunne endda sikkert skrive en blog pr. strategi.

One way to do it

Én måde, som igen ville give lidt bang for your buck, er at skrive dit fokuspunkt ned og kigge på det inden træning og kamp. Vi har udviklet vores Refiner Handleplan, som du kan downloade og benytte til arbejdet, hvis du vil. Ellers kan du f.eks. skrive det i et mentaltræningshæfte, på et A4 papir og hænge det på din væg, eller have det som baggrund på din mobil.

Download Handleplanen på linket herunder 🙂

Whats next?

Så skal du selvfølgelig bare huske at tænke over det aktivt. Du kan eksempelvis spørge dig selv om følgende inden den pågældende træning eller kamp: 

Hvad skal jeg gøre for at *arbejde hårdt* i dag?” & “Hvad kan eksempler på handlinger så være?”. 

Her skal du være konkret. Det nytter ikke endnu engang bare at sige “jeg skal bare kæmpe og gøre mig umage”. Nej. Kom med konkrete eksempler på fysiske handlinger med udgangspunkt i enten dine erfaringer eller hvad du eksempelvis ville se, hvis du så dig selv udefra i den situation.

Træder du tættere på din modstander? Går du længere ned i benene for at være klar til at dække op? Sprinter du tilbage i forsvar? Hvad skal du gøre, når du står i situationen? 

Bliv så specifik som overhovedet muligt!

Den nemmeste måde

Det var lidt om hvordan du kan få noget bang for your buck i relation til det mentale arbejde. Du kan jo selvfølgelig også bare vælge at investere 299,- på evidensbaserede øvelser i et struktureret mentaltræningsprogram, der er udviklet af vores sportspsykologiske konsulent. Det er selvfølgelig helt op til dig, men nu har du i hvert fald muligheden for at få noget ‘Bang for your buck’.

Vi håber, det gav mening og lidt blod på tanden ift. at komme i gang med udvikling gennem mentaltræning.

 

Until next time! Vi ses 😉

Refiner

C.V. Jessens Gade 5
9000, Aalborg.

CVR: 42689696

Kontakt

© Copyright 2021 Refiner. All right reserved.